Huomisen Turussa käydään töissä lähijunalla:

Vihreät julkaisivat eilen ehdotuksen tuoda miljoona Suomalaista lähijunaliikenteen pilottihankkeiden piiriin. Tämä on ehdottoman kannatettava seudullisen joukkoliikenteen ratkaisu, joka on osoittanut toimivuutensa paitsi Helsingin nyt myös kokeilun kautta Tampereen kaupunkiseudulla.

Turun seudun ja koko Varsinais-Suomen lähijunaliikenne olisi mahdollista toteuttaa 3-4 eri suuntaan. Loimaalle, Saloon ja Uuteenkaupunkiin/Naantaliin hiljattain sähköistettyä Uudenkaupunginrataa pitkin. Koska raiteet ovat jo olemassa, suurin työ liikenteen käynnistämiseksi tulisi olemaan uusien ja pois käytöstä otettujen seisakkeiden ja asemien rakentaminen, sähköistämättömien osuuksien sähköistys ja tasoristeyksien poistaminen/turvallistaminen, sekä tarvittavan kaluston osoittaminen liikenteelle. Seudullinen joukkoliikennejärjestelmä Föli voisi pääkaupunkiseudun HSL:n tavoin toimia kaluston ostajana, liikennöitsijänä tai tehdä lippuyhteistyötä mahdollisesti VR:n liikennöimillä yhteyksillä.

Lähijunaliikenne mahdollistaisi myös olemassa olevan joukkoliikenteen resurssien tehokkaamman käytön, se lisäisi joukkoliikenteen käyttäjien valinnanvaraa ja loisi kokonaan uusia yhteyksiä ja yhtenäisyyttä maakunnan asukaskeskittymien välille. Seudullinen lähijunaliikenne tukee Turun imagoa vetovoimaisena kasvukeskuksena ja muodostaa Varsinais-Suomesta entistä yhtenäisemmän työssäkäyntialueen. Lähijunaliikenteestä olisi apua myös Turun ruuhkiin, kun varsinkin ympäryskunnista saapuvat työmatkalaiset saattaisivat valita junan iltapäiväruuhkassa autoilun sijaan.

Tunnin junan valmistuttua varsinkin itään, kohti Saloa kohdistuva liikennöinti olisi mahdollista toteuttaa jopa esitettyä tuntia tiuhemmalla vuorovälillä. Loimaalle ja Uuteenkaupunkiin/Naantaliin suuntautuva liikenne olisi mahdollista toteuttaa taas siksi, että rataosuuksilla liikennöi lähinnä tavarajunia, ja Tampereen suuntaankin intercity-junia Helsingin suuntaa harvemmalla vuorovälillä. Raiteilla siis on tilaa, kustannukset ovat verrattain alhaiset ja niihin osallistuisi paitsi alueen kunnat kollektiivina myös valtio.1

Lähijunaliikenteen käynnistäminen Turussa ja muilla suurilla kaupunkiseuduilla Suomessa onkin siis aika ”no brainer” hanke. Suomi ja Turku lähijunan kyytiin!

2 kommenttia artikkeliin ”Huomisen Turussa käydään töissä lähijunalla:”

    • Raitiovaunu on osa Turun vetovoiman kasvattamista, ilmastotoimia ja kasvun kautta Turun tulopohjan vahvistamista, jolla tärkeiden palveluiden tulevaisuus kaupungissamme taataan. Olisin toivonut aikaisempien ehhdotusten kaltaista seudullista ratkaisua jo alkuvaiheessa, mutta muiden puolueiden tahtotila ei siihen rittänyt, jonka seurauksena naapurikaupunkimme Raisio ja Kaarina ovat hankkeesta perääntyneet. Tampereen esimerkki osoittaa, että raitiovaunu voidaan rakentaa nopeasti ja alle budjetin Allianssimallia hyödyntäen. Samalla mallilla ollaan saatu Turussakin esimerkiksi kouluhankkeita onnistuneesti maaliin. Nykyinen esitys tulee viedä sellaisena läpi, että seudullinen laajennus on mahdollista tulevaisuudessa. Runosmäki on rakas syntymäkaupunginosani, joka on mainettaan mukavampi paikka ja asua. Luonnon läheisyys on Runosmäessä parasta. Runosmäki muiden lähiöiden tapaan on ikävästi jäänyt keskustan ja lähialuiden jalkoihin, kun kaupunkia on kehitetty. Olen mukana Runosmäen uuden monitoimitalon asukastyöryhmässä, joten hyvä asukkaita palveleva monitoimitalo on ykkös kehityskohde. Runosmäessä on kokoonsa nähden verrattain vähän palveluita, joita alueen imagoa nostattamalla voitaisiin Runosmäkeen saada lisää. Vanhukset ja lapsiperheet tarvitsevat palvelut mahdollisimman lähelle. On myös ympäristölle parempi, mitä harvemman palvelun takia tarvitsee lähteä kauas keskustaan tai kauppakeskuksiin. Maineen kohotus, kaupunkikehityksen kohdistus ja lähipalvelut ovatkin Runosmäen osalta nuo kolme tärkeintä.

      Vastaa

Vastaa käyttäjälle Niklas Vaulanen Peruuta vastaus